2015 : chronologie

Publié le par Olivier Lussac

2015

 

- AL-AMERI Wathiq & AL FATLAWI Ali, Kill Brother, 2015, Performance Festival Spitsbergen, Artic Action.

- AL-AMERI Wathiq & AL FATLAWI Ali, Red Oil Drum, 2015, Performance Festival Spitsbergen, Artic Action. (vidéo*)

- AL-AMERI Wathiq & AL FATLAWI Ali, We Grew up in Bagdad, 2015, Performance Festival Spitsbergen, Artic Action. (vidéo*)

- AL-AMERI Wathiq & AL FATLAWI Ali, White Hunting Black, 2015, Performance Festival Spitsbergen, Artic Action. (vidéo*)

- ARJONA Maria Jose, The Audacity of Flying, 2015, Studio work.

- BIKORO Nathalie Mba, 2015, Biennale de Vancouver.

- BIKORO Nathalie Mba, 2015, St Bartolomea, photo. Kiki Taira.

- BIKORO Nathalie Mba, People Being, 2015.

- BIKORO Nathalie Mba, Planting Present Tense performance, 2015. (vidéo*)

- BIKORO Nathalie Mba, The Burial (part I), 2015. (vidéo 13’18’’) (vidéo*)

In Norogachi in the region of Chihuahua north Mexico, Bikoro spends a journey for decolonial method in assembling the history of Native Indian population in Mexico. For the past and present situation of the Ramuri tribe, the influence of American intervention, trade, economy and coloniality has re-shaped notions of modernity in the desert populations. Particularly the role of women has been formed and re-shaped over the cours of the last decades, with increasing violence and segregation in traditional life, Bikoro investigates the fate associated with the women and cultural genocide of the community.

In her performance The Burial influenced by the history of the Native Mexican populations who suffered in the hands of the colonial European powers forced into labor in mines and mills.

By the 18th century the Native American population had been reduced to less than 10% of its original population. For those tribes pushed south into Mexico then remained less tahn 45% in Mexico. This loss was then consequently  followed by sixty million African people, captured by the Europeans and forced into slavery.

The Burial is a commemoration to all the people who lost their lives under inhuman and cruel conditions of slvery and injustice.

- BOLIVER Rocio (aka La Congelada de Uva)  & DELFERIERE Thibault, The Sea Anemone and the Hermitage Crab, 2015, Los Angeles, photo: Amelia Jones.

- BONNEAU Ève, Adhérence, 2015.

Installation-performance

(travail en cours : réalisé à Berlin & Bruxelles)

Ici l’action de construire prend une forme de Performance durationnelle, laquelle donne lieu à une installation temporaire dans l’espace de la résidence.

L’équilibre, point où l’ancrage devient envigeasable. Mon poids dans cet espace est une bascule sur laquelle repose la possibilité de l’effondrement. Ce flottement peut-il être permanent ? Si mes poumons se remplissent de l’air de cet espace, pèserai-je plus lourd ? Et si je souffle ce même air qu’adviendra-t-il ? Quand je m’en imprègne et que je le traverse pour un temps, comme lors de cette oeuvre in situ, est-ce que je deviens interprète de cet espace, ou est-celui qui me révèle ? Qui (pré)occupe qui ? C’est l’état statique de l’architecture face à la mobilité gravitationnelle du corps qui tentent de trouver le point précis sur lequel les deux peuvent se reposer l’un sur l’autre. Ce point de contact juste qui permet de feindre l’enracinement. C’est un dialogue fragile qui contraint l’instabilité à se suspendre. Ce projet s’inscrit dans le langage des espaces, du corps à l’architecture. Il nous invite à sentir et percevoir les espaces que nous sommes et que nous habitons avec l’intention de développer nos potentialités d’occupation. Avec une question comme point de départ intime : Où m’enraciner ? (texte : Jih-An Germoudi)

- BONNEAU Ève, ALT TLA, 2015.

3 Hours durationnal performance

Alourdie par l’eau du bain qu’elle a prise avec son pull en laine, Ève porte sur sa tête un verre rempli d’eau, montant et descendant d’un escabeau. Arrivée en haut, elle boit l’eau du verre, le repose sur sa tête et redescend. Elle répète cette action à chaque fois avec un nouveau verre rempli jusqu’à la fin de la performance.

‘‘L’équilibre c’est la mort’’ (Jacques Garros, Corporellement)

Maintenir l’axe contre toute défaite, se suspendre dans l’utopie. Sentir la chute. Être le médiateur d’un dialogue constant entre ce qui vit et ce qui meurt. Se dedier à la perte en temporalisant un désir. Revendiquer la fragilité. Cette intervention évoque une tension tangible dans un espace-temps suspendu.

- BRANTUAS Joris, Champagne Shower, 2015, Bilbao Guggenheim (vidéo*)

- BRANTUAS Joris, Dormir, 2015, Lycée L Feuillade Lunel (vidéo*)

- BRANTUAS Joris, Pour un artiste, comment entrer au Musée, 2015, MACBA, Barcelone (vidéo*)

- BURMESTER Jörn J., 2015, Berlin.

- CANONGE Hector, 2015, June 27, MOCA, North Miami (vidéo*)

- CANONGE Hector, Pulsations, 2015, Glasshouse Artlifelab, photo. Angela Freiberger. (vidéo*)

- CANONGE Hector, Transplant, 2015, Athènes.

- CHIPRIANA Antonio, Action pour 3 machines, 2015, Ris Orangis. (vidéo*)

- CIAPP Pascale, Chemin de croix, 2015, Suluv Gallery, Novi Sad, Serbie.

- CORREA Nieves & LOUREDA Abel, 4 plungers, 2015 (vidéo*)

- DANGOL Sabita, 2015.

- DARSHANDHARI Saurganga, 2015.

- DE SAGAZAN Olivier, Transfiguration, 2015, Paris (danse).

- DEIMLING BBB Johannes, 2015, Kunstbanken Hedmark Kunstsenter, Hamar 17, photo. Monika Sobczak.

- DONG Chun Hua Catherine, 2015.

- EKICI Nezaket & MARCUS Shahar, Field of Breaths, 2015 (vidéo*)

- FERRARI Eli, Contra-corriente, 2015, Cordoba, Argentine.

- FERRARI Eli, Detrás de las S.I.G.L.A.S, 2015. (vidéo*)

- FERRARI Eli, Practicas in-Visibles, 2015, Cordoba, Argentine.

- FOJTUCH Angelika, Happening I KANTOR. POSZUKIWANIA, 2015 (vidéo*)

- FOJTUCH Angelika, Happening II KANTOR. POSZUKIWANIA, 2015 (vidéo*)

- FRANKO B, Milk & Blood, 2015, Londres. (vidéo*)

- GALINDO Regina José, Raíces, Orto Botanico di Palermo, 23.04.2015. (vidéo *)

- GALLEGOS Ivonne, Accion, 2015.

- GILLEN Christoff, Rainbow of love, 2015, Belfast. (vidéo*)

- GIRARD Steven, Rasum Tabulae, 2015, Faut-il brûler Le Lieu  Phase I. Performance-Installaction (vidéo*)

- GLAUSNITZER-SMITH Dagmar, Performance, 2015, Athènes.

- GRACIA Fausto & SOLEDAR Jorge, Performance, 2015, Athènes.

- GRACIA Fausto, Accion Trance-regresivo, 2015.

- GRACIA Fausto, Vespa. f(x), 2015, Brasil, photo. Fernando Costa.

- HENNINGSEN Stein, Man Standing, 2015, Svalbard, photo. Artic Action.

- JOHANNESSEN Kurt, Streetlevel, 2015, Helsinki (vidéo*)

- KARWOWSKI Antoni, Mother, 2015 (vidéo*)

- KEDZIOR Gilivanka & FRIEDMAN Barbara, 2015, (plage).

- KEDZIOR Gilivanka & FRIEDMAN Barbara, Double Bind #4, 28-05-2015, Berlin.

- KEDZIOR Gilivanka & FRIEDMAN Barbara, Double Bind #5, 2015, Suluv Gallery, Novi Sad, Serbie.

- KOSAREWSKA Anna, Performance, 2015, Acropolis Museum, Athènes.

- LA POCHA NOSTRA, 2015, (Robert Sifuentes & Dani d’Emilia), The Venice International Performance Art Week, photo: Piero Viti.

- LE BRICOMTE Léa & DURAND Guy Sioui, Comment expliquer l’art autochtone à un boxeur ?, 30 janv. 2015, librairie Format, Montréal, Canada.

- LINNE Beate, Streetlevel, 2015, Helsinki (vidéo*)

- LINNE Beate, Whisper of the Past, 2015.

- MACLENNAN Alastair, Heat Feat, 2015, Arctic Action Spitsbergen. (vidéo*)

- MAHARJAN Riti, 2015.

- MARS Tanya, Vanitas for an artic landscape, 2015, Performance Festival Spitsbergen, Arctic Action. (vidéo*)

- MATSUTANI Takesada, Stream, Hauser & Wirth, 2013, London.

- NEDREGARD Agnès, Hommage à Charlie, 2015.

- NEIRA Eli & SOLAR Gustavo, Luna Roja, 2015, performance. Helice Festival Internacional de Performances de Quito (vidéo*)

- NEIRA Eli, Amor Residual, 2015,  performance intervención con basura (vidéo*)

- O’DONNELL Sinead & O’DONNELL Hugh, Gravity, 2015 (vidéo*)

- PARIYAR Ishan, 2015.

- PASHIAS Andreas, You’re in my Head, 2015.

At The Performance Shop, Part of the event ‘‘Nicosia Pop Up Festival 2014’’, Nicosia-Cyprus/January 2015

Duration: 40’

Material : artist’s body, white undergarment, purple cabbage, lemons, baking soda, mirror box, knife, water, kitchen pot, gas burner, 2 transparent glass, vases, audience members.

Photographic Documentation: Nicolina Stylianou, Charis Panagiotou

Action: At the space’s entrance, two assistants give out to all men a handful of baking soda and to all women a half-cut lemon to hold. The audience then enters the space in order to encounter the artist sitting on a mirror box and holding a purple cabbage on his entended left hand, whilst his head is resting on his forlded right arm. After remaining still for a period of time, the artist begins to circularly move and observe the cabbage in his hand, whilst the escalating action of throwing the cabbage in the air and catching it back forces him to stand up. With his gaze always fixed on the cabbage, he still holds the cabbage in his raised left arm and circles around the space allowing for its observation by the audience. He returns to the mirror box and reaches for a knife, in order to cut the cabbage in thick stripes. All stripes, apart from one, are then hand torn and placed into a kitchen pot on top of a gas burner containing water that has been boiling since the beginning of the performance. The artist takes the remaining stripe and inserts the knife into its middle, grabs the knife by its handle and places at the side of his head. He then circles again the space with his head tilted in order to allow for its observation by the audience, before removing the knife from its middle and placing it into the pot. The boiling cabbage produces a blue liquid that is then poured equally into two transparent glass vases. The artist raises his white t-shirt over his head and holds one of the vases onto his exposed chest. He then approaches male members of the audience, takes their handful of soda and holds it onto his chest in order to release the content into the vase, having the effect of turning the blue liquid into green colour. When this process is complete, he takes the second vase, approaches female audience members and holds their hand with the half-cut lemon onto his chest, in order to squeeze its juice together into the vase, turning the blue liquid into red colour. He then sits in between the two vases and rests his hands on their top, before gently pushing the top in order to let the colored content pour onto the floor. Whilsts the two liquids slowly mix, the artist stands up and circles with his bare feet over the coloured spillage, before exiting the space.

- PHELAN Vela, 2015, ICA Performance 5.14.2015 (Art Shorty Films 2015) (vidéo*)

- RASMUSSEN Lilibeth Cuenca, Performance, 2015, Götaplatsen.

- RED PLEXUS, Arrêt d’urgence-L’amour, Préavis de Désordre Urbain, Marseille (vidéo*)

- ROLFE Nigel, Burning Chair, 2015, Arctic Action Spitsbergen (vidéo*)

- ROLFE Nigel, Hanging Vessel, 2015, Artic Action. (vidéo*)

- ROLFE Nigel, White Cloth, Arctic Action Spitsbergen (vidéo*)

- SAADEH Raeda, Dal progetto concrete walls, 2015.

- SANTAMARIA TORRES Elvira, 2015, 7 Encuentro de Accion en Vivo y Difriedo, Bogota, photo. Felipe Chona. 

- SANTAMARIA TORRES Elvira 2015 at the Performance Art Monthly Meeting, photo: Jordan Hutchings.

- SANTAMARIA TORRES Elvira, Cartografias de sal-Parabolas III, 2015, performance durée 24h, Musée Oaxaca.

« La mémoire des individus sont des constructions organiques destinées à être dissoutes par les ressources de l’oubli dans le savoir. Les signes de matériaux et d’immersion répétitifs complètement rigidifient la mémoire dans une ou plusieurs versions, c’est un bonne partie de la culture. Toutefois dans une culture de la violence, de la douleur, et de l’injustice, de la mémoire individuelle qui réclame une coulée vers le savoir et non vers la pétrification dans l’histoire. La guérison émotionnelle et psychique est un processus, pas un état. Personne n’est guéri de vivre et nous sommes tous malades de mourir. C’est une des nombreuses conditions que nous impose l’être dans la culture. Bien que ceux qui violentent la vie en forçant les autres à mourir, nous laissent une chaîne de deuils desquels il faut aspirer à guérir pour continuer notre prêche de vivre et générer de la mémoire vive. »

- SANTAMARIA TORRES Elvira, Parabolas de Desalojo y Regeneracion, 2015.

- SITTHIKET Vasan & WANNAPHON Sai, Performance, 2015, Bangkok.

- SOLAR Gustavo & NEIRA Eli, Luna Roja. 2015, Helice Festival Internacional de Performances de Quito (vidéo*)

- SOLAR Gustavo & SANDOVAL Nicolas, Mitofanía, 2015 (vidéo*)

- SOLAR Gustavo, Hechizo, 2015 (vidéo*)

- STAMPE Joakim, Poetry of the Infinite, 2015, Performance Festival Spitsbergen, Artic Action. (vidéo*)

- STAMPE Joakim, Pyramiden Untitled, 2015, Performance Festival Spitsbergen, Artic Action. (vidéo*)

- STEIN Henningsen, Ladder, 2015 Malamut Performance Festival (vidéo*)

- VICUNA Cecilia, Sangre Magallánica, 2015, Conflicta. (vidéo*)

- ŽANIC Vlasta, Intangible, 2015 (vidéo*)

- ZIERLE & CARTER, 2015.

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